Håndbok for håndballgruppa
Rollebeskrivelser
Styreleder
- Har overordnet ansvar for drift av håndballavdelingen.
- Har ansvar for innkallinger, sakspapirer og gjennomføring av styremøter og årsmøter i håndballavdelingen. Andre møter ved behov.
- Styremøte en gang pr mnd., årsmøte i februar. Skriver årsberetning.
- Er del av hovedlaget, og skal møte på hovedlagsstyremøter. Skal holde hovedlaget løpende orientert om økonomi og drift i håndballavdelingen. Informasjon fra hovedstyremøter deles med resten av håndballstyret.
- Er kontaktleddet til Norges Håndballforbund, NHF Region, idrettsråd og idrettskrets, og skal møte i de fellesfora hvor klubben er invitert. Informasjon herfra deles med resten av håndballstyret (klubbleder-/sonemøter)
- Signere spilleroverganger.
- Signere regnskapet før innlevering til regnskapsfører
- Har oversikt
- Er den som delegerer og styrer jobber som ikke er definerte.
- Er den som lager årsrapporten til årsmøtet i samarbeid med sekretær og kasserer.
- Pådriver for strategi og videreutvikling av håndballavdelingen.
- Kan i tillegg til kasserer disponere håndballavdelingens konti. Er 2.-godkjenner på transaksjoner i nettbanken.
- Leder er ansvarlig for sesongovergangsmøtet mellom avdelinger i Nidelv. Håndball har ansvar for å kalle inn til møte på våren, og fotball på høsten.
Sportslig leder/nestleder
- Leder av sportslig utvalg.
- Sørge for at alle trenere og lagledere har fremvist politiattest, og nye skal være klare 01.09 hvert år. Attestene skal samles/ fremvises daglig leder.
- Sørge for at alle trenere/ lagledere har lest igjennom og signert «retningslinjer for ungdomsidrett i Nidelv idrettslag».
- Sørge for at alle trenerer tar Trenerattesten
- Trenerattesten
- Ansvar for møteinnkallinger, saker og oppfølging av sportslig utvalg.
- Innkalle til og lede lagleder- og trenermøter – minimum et møte høst og et møte vår.
- Sportslige mål, arbeidsmetoder i Nidelv.
- Rekruttere trenere i samarbeid med sportslig utvalg.
- Forhandle betingelser og utstede/signere trenerkontrakter. Deltar på regionens klubbleder-/sonemøter.
- Signere spilleroverganger i Sportsadmin
Regionskontakt
- Kontaktperson mot Region Nord
- Tett samarbeid med sportslig leder og sportslig utvalg
- Påmelding til seriespill (mai og august) i TurneringsAdmin
- Sende ut lisenser / følge opp betaling av lisenser i SportsAdmin
- Delta på regionens sonemøter
Dommerkontakten
- Dommerkontakten skal være bindeleddet mellom klubbens dommere og NHF Region. Ansvar for klubbens dommermiljø (utdanning og utvikling)
- Innmelding og påmelding av dommere i TurneringsAdmin
- Oppfølging av dommere (interne møter i klubben)
- Beramme dommere til klubbens hjemmekamper for årstrinn J/G 9, 10 og 11 år i TurneringsAdmin
- Hjelpe klubbens dommere med forfall og følge opp dommere i forbindelse med treningskamper og trening.
- Samarbeide med Region Nord om dommerkurs.
- Påse at klubben sørger for nødvendig dommerutstyr
- Oppdatere årshjul for dommerkontakt
På Dommer i Nord finnes mye informasjon og praktiske opplysninger om dommerarbeid.
Hallansvarlig
- Drift av hallen.
- Føre regnskap, betale regninger og sende ut fakturaer for utleie
- Utleie, eksternt bruk av hallen
- Oppdatere disposisjonsplan på Nidelvs hjemmeside
- Innlevering av bilag til regnskapsfører (2 ganger pr år)
- Sette opp forslag til budsjett
- Koordinere vask av hall
- Forestå innkjøp av nødvendig utstyr og forbruksmateriell
- Søke ved behov økonomisk støtte til drift/vedlikehold utover støtte fra hovedlag og avdeling. (Spillemidler, støttefond og lignende) i samarbeid med daglig leder i Nidelv IL
- Følge opp årlige kontroller
- Vaskemaskin
- Ventilasjonsanlegg
- Nødlys
- Skillevegg, basketkurv
- Brannslukkere
- Hjertestarter
- Skadedyr
- Låssystemer
- Anbefaler å bytte adgangskoder jevnlig minimum årlig.
- Sjekke at lydanlegg og sekretariat fungerer og har det utstyret som skal være der.
- Kontinuerlig følge opp at hallen er i forsvarlig stand og planlegge/utføre “daglig” vedlikehold
- Innvendig
- Utvendig
- Kjøpe inn forbruksmateriell
- Vaskeutstyr
- Vaskemiddel, generelt til vask
- Vaskemiddel hallflate (Sportex e.l., klisterfjerner)
- Støvsugerposer
- Mopper
- Kluter
- Tørkepapir ruller
- Tørkepapir til dispenser
- Dopapir
- Søppelposer
- Kaffe
- Vaskeutstyr
- Opplæring vaskepersonell
- Kontrollere at kjøkkenet er i bra stand.
- Vedlikeholde hallplan
- Følge opp leietakere
- Kontrollere nødutganger
- Planlegge vedlikehold/utbedringer av hallen
- Informere styret om hva som må gjøres med hallen
- Innhente priser for vedlikehold/utbedringer
- Budsjettere vedlikehold/utbedringer
- Planlegge dugnader i hallen
- Opplæring i bruk av hallen ved behov
- Sekreteriat/tavle
- Hvor er ting og hva er tilgjengelig av utstyr
- Følge opp fakturering til kommune, kompensasjon for at vi har egen hall.
- Faktura høst 2023. 79.250,- Denne bør økes i forhold til generell prisvekst.
Kasserer
- Disponerer alle bankkontoer.
- Ansvarlig for betaling av signerte regninger
- Fremlegge økonomisk oversikt til styret når de ber om det (både i hovedlaget og håndballgruppa)
- Føre regnskap for gruppa og sammen med leder legge frem budsjettet for stryet ved årets slutt
- Dommeroppgjør
- Ansvar for innkreving av treningsavgifter og purringer (evt. ansvarlig
for å delegere jobben videre til daglig leder)
Materialforvalter
- Ansvar for materialinnkjøp og oppbevaring
- Følger opp innkjøpsrutiner for lagene.
- Holder kontakt med og signerer kontrakter med utstyrsleverandører.
- Har oversikt og oppfølging av materialbehov i lagene.
- Innkjøp til hall i samarbeid med hallansvarlig
- Søker ved behov økonomisk støtte til utstyr utover støtte fra hovedlag og avdeling (støttefond og lignende)
- Klargjøre oppstarsbag med nødvendig utstyr til oppstartlagene hver høst.
Arrangementstansvarlig
- Har det overordnede ansvaret for alle arrangement i klubben.
- Legge til rette/organisere håndballskole i høstferien sammen G/J 14 år og 9 år.
- Utarbeide og oppdatere instruks for gjennomføring av arrangement. Sørge for at alle lag er kjent med instruksen.
- Utarbeide og oppdatere instruks for kamp- og dommervert. Sørge for at alle lag er kjent med instruksen.
- Arrangere Avkast i september (lag og dommere deltar)
- Organisere årlig reisecup sammen sportslig utvalg.
- Oppdatere årshjul for arrangementsansvarlig
Rekrutteringsansvarlig
- Legge til rette for nye lag, samt informere til skoler i bydelen om Nidelv håndball
- Melde inn behov om treningstid for den yngste aldersgruppen
- Direkte kontakt ut mot nærliggende skoler/ skolekrets
- Legge til rette med hensyn til gymsal/ halltrening for ny-oppstartede lag
- Delta på foreldremøte til oppstartlagene og organisere oppstartstreninger.
- Sørge for nødvendig utstyr til oppstart sammen med materialforvalter
- Sørge for at oppstartslagene meldes inn i Nidelv sitt medlemsregister i januar (gratis treningsavgift høst ved oppstart.
Sponsor og dugnadsansvarlig
- Planlegging gjennomføring av avdelingens dugnader.
- Skaffer sponsorinntekter til avdelingen.
- Vurdere muligheter og metoder.
- Ulike Søknader.
Sekretær og web-redaktør
- Skrive referat under styremøtene - lagres på felles disc / sendes ut.
- Oppdatere hjemmesiden til Nidelv håndball.
- Skrive referat under andre møter som trener/lagledermøter og årsmøtet - sendes ut.
- Ansvarlig for innkallelse til styremøter, årsmøtet osv (Spond).
- Ansvarlig ved oppmerksomhet som gaver, blomster etc på vegne av håndballgruppa/håndballklubben.
Sportslig utvalg
Består av representanter fra yngre lag (G/J 6-12 år) og representanter fra eldre lag (G/J 13-senior)
Ledes av sportslig leder.
- Utarbeide sportslige mål og strategier, både kortsiktige og langsiktige. Arbeidsmetoder.
- Trenersamarbeid, lagsamarbeid, trenerteam, utdanning, målvaktstrening.
- Rekruttering av trenere/hjelpetrenere.
- Rekruttering av spillere.
- Fordeling av treningstid i Nidelvhallen og eventuelt andre haller og gymsaler. Vurdere deltakelse i seriespill og cuper.
- Invitere og lede lagleder- og trenermøter
- Arrangere årlig reisecup for G/J 9 – 16 år
Valgkomité:
- Lagledere/oppmenn for J11 år og G12 år utgjør hvert år håndballavdelingens valgkomité.
Informasjon for trenere/lagledere
Felles reisecup 2025: info kommer
Nyttige nettsider og lenker
Barnehåndball – spilleregler og nyttige lenker
Barnehåndball – forslag til øvelser på trening
Instrukser for avvikling av kamper - ulike årsklasser
Instrukser for kampavvikling
Årsklasser Håndball 6-7 år
• 4´er håndball (Spill 4 mot 4)
• 20x12m
• Minihåndballmål (oppblåsbare)
• Ballstørrelse 00 mykball
De aller yngste skal spille 4´er håndball. Dette skal være en lekbetont konkurranseaktivitet som bygger på ungenes forutsetninger der de møter mindre bane, mindre ball, færre spillere og enklere regler i en aktivitet som preges av læring og veiledning.
4´er håndball representerer en naturlig utvikling fra lek og moro med ballen, til mer samspill. 4´er håndball ivaretar ungenes lyst og trang til uhøytidelig konkurranse. Litt om dette spillet. Et lag skal bestå av inntil 8 spillere, hvorav fire spillere befinner seg på banen samtidig (målvakten inkludert). Dette antallet av spillere gir hver enkelt spiller større plass og det blir lettere å se mulighetene i spillet. Spillerne får også bedre tid til å utføre aksjoner. Det skal benyttes minibane, altså 20x12 m og målfeltlinja skal være 4,5 m. Altså i tråd med eksisterende mål i minihåndball.
Vi anbefaler overtallsspill. Når et lag er i angrep kan målvakten bli med i angrep eller bytte slik at en annen spiller kommer inn på banen. Dette betyr at det er fire spillere i angrep. Forsvarende lag må ha en i mål, og tre spillere i forsvar. Dette vil si at angripende lag spiller i overtall, 4 mot 3. Vi gir angripende lag en fordel og oppnår flere mål av flere spillere pr. lag. 4´er håndball gir barna en øvingsramme som gir gode vilkår for å oppdage rom og kunne forstå prinsippene i rullespillet. Alle spillerne i laget bør prøve seg som målvakt. Kanskje ikke i samme kampen, men over noe tid bør alle være målvakt i trening og kamp. Vi vil anbefale at alle spillerne i laget har samme drakt, det betyr at man ikke benytter egen målvaktsdrakt (farge) i 6-8 års kamper.Årsklasser Håndball 8 år
• 4 ́er håndball (Spill 4 mot 4)
• 20x12m
• Minihåndballmål (oppblåsbare)
• Ballstørrelse 00
De aller yngste skal spille 4 ́er håndball. Dette skal være en lekbetont konkurranseaktivitet
som bygger på ungenes forutsetninger der de møter mindre bane, mindre ball, færre spillere
og enklere regler i en aktivitet som preges av læring og veiledning.
4 ́er håndball representerer en naturlig utvikling fra lek og moro med ballen, til mer samspill.
4 ́er håndball ivaretar ungenes lyst og trang til uhøytidelig konkurranse. Litt om dette spillet.
Et lag skal bestå av inntil 8 spillere, hvorav fire spillere befinner seg på banen samtidig
(målvakten inkludert). Dette antallet av spillere gir hver enkelt spiller større plass og det blir
lettere å se mulighetene i spillet. Spillerne får også bedre tid til å utføre aksjoner. Det skal
benyttes minibane, altså 20x12 m og målfeltlinja skal være 4,5 m. Altså i tråd med
eksisterende mål i minihåndball.
Vi anbefaler overtallsspill. Når et lag er i angrep kan målvakten bli med i angrep eller bytte
slik at en annen spiller kommer inn på banen. Dette betyr at det er fire spillere i angrep.
Forsvarende lag må ha en i mål, og tre spillere i forsvar. Dette vil si at angripende lag spiller i
overtall, 4 mot 3. Vi gir angripende lag en fordel og oppnår flere mål av flere spillere pr. lag.
4 ́er håndball gir barna en øvingsramme som gir gode vilkår for å oppdage rom og kunne
forstå prinsippene i rullespillet. Alle spillerne i laget bør prøve seg som målvakt. Kanskje ikke i
samme kampen, men over noe tid bør alle være målvakt i trening og kamp. Vi vil anbefale at
alle spillerne i laget har samme drakt, det betyr at man ikke benytter egen målvaktsdrakt
(farge) i 6-8 års kamper.
Årsklasser Håndball 9 år
• 5´er håndball (Spill 5 mot 5)
• 25,5-26 x 20m (Kortbane)
• 1 x ordinert mål med nedsenket tverrligger, samt et oppblåsbart kortbanemål.
• Ballstørrelse 00
De aller yngste skal spille 4´er håndball. Dette skal være en lekbetont konkurranseaktivitet som bygger på ungenes forutsetninger der de møter mindre bane, mindre ball, færre spillere og enklere regler i en aktivitet som preges av læring og veiledning.
5’er håndball på kortbane spilles med fire utespillere og en målvakt per lag.
Med 5’er håndball på kortbane vil utviklingen av håndballspillet skje gradvis og således klargjøre spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane. Dette uten å gå på kompromiss med hensynet til mange ballberøringer, trening av tekniske detaljer og grunnelementene i håndball. Det er viktig å ivareta den enkelte spillers nåværende nivå, men også bevare spillernes nysgjerrighet etter å nå neste nivå (større bane, flere regler og fokuspunkter).
I tillegg vil det være mulig å benytte barnas naturlige ball- og bevegelsesglede, kreativitet samt å utvikle deres evne til å ta initiativ i både trenings- og kampsituasjoner.
Banens størrelse gjør at transportetappen midt på banen blir mindre, og antallet spillere gir rom for flere ballberøringer per spiller. I tillegg blir spillerommet større og med banens lengde legges det opp til at spillerne hele tiden vil være ballorienterte og involvert i spillet. Med andre ord, spillerne blir mer bevegelig i både angreps- og forsvarsspillet. Det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger som er solid fastgjort eller oppblåsbare mål (da faller kravet om fastgjort mål bort).
5'er håndball på kortbane SKAL spilles uten måltavle. I mange sammenhenger viser det seg at fokus på resultat ofte er et forstyrrende element, hvis man som spiller skal ha lyst til samt tørre å prøve ut det man har trent på.
I 5’er håndball på kortbane kan målvakten bli med opp i angrep. Målvakten trenger ikke egen draktfarge. Ved bruk av målvakt får man overtall i angrep som igjen gir flere valg og flere muligheter til å lage mål. Intensjonen er ikke at det skal scores mange mål i «åpent mål» da målvakten ikke er på plass. Scoring i åpent mål kan ikke skje fra egen banehalvdel. Det oppfordres til å rotere på spillplasser, særlig målvaktposisjon.
Hvert lag kan ha med inntil 10 spillere til kamp. Det er ønske om at flest mulig spillere tilhørende et lag skal få være med til kamp. Alle som er med til kamp SKAL spille.
Årsklasser Håndball 10 år
• 5´er håndball (Spill 5 mot 5)
• 25,5-26 x 20m (kortbane)
• 1 x ordinert mål med nedsenket tverrligger, samt et oppblåsbart kortbanemål
• Ballstørrelse 0
5’er håndball på kortbane spilles med fire utespillere og en målvakt per lag.
Med 5’er håndball på kortbane vil utviklingen av håndballspillet skje gradvis og således klargjøre spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane. Dette uten å gå på kompromiss med hensynet til mange ballberøringer, trening av tekniske detaljer og grunnelementene i håndball. Det er viktig å ivareta den enkelte spillers nåværende nivå, men også bevare spillernes nysgjerrighet etter å nå neste nivå (større bane, flere regler og fokuspunkter).
I tillegg vil det være mulig å benytte barnas naturlige ball- og bevegelsesglede, kreativitet samt å utvikle deres evne til å ta initiativ i både trenings- og kampsituasjoner.
Banens størrelse gjør at transportetappen midt på banen blir mindre, og antallet spillere gir rom for flere ballberøringer per spiller. I tillegg blir spillerommet større og med banens lengde legges det opp til at spillerne hele tiden vil være ballorienterte og involvert i spillet. Med andre ord, spillerne blir mer bevegelig i både angreps- og forsvarsspillet. Det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger som er solid fastgjort eller oppblåsbare mål (da faller kravet om fastgjort mål bort).
I 5’er håndball på kortbane kan målvakten bli med opp i angrep. Målvakten trenger ikke egen draktfarge. Ved bruk av målvakt får man overtall i angrep som igjen gir flere valg og flere muligheter til å lage mål. Intensjonen er ikke at det skal scores mange mål i «åpent mål» da
målvakten ikke er på plass. Scoring i åpent mål kan ikke skje fra egen banehalvdel. Det oppfordres til å rotere på spillplasser, særlig målvaktposisjon.
Hvert lag kan ha med inntil 10 spillere til kamp. Det er ønske om at flest mulig spillere tilhørende et lag skal få være med til kamp. Alle som er med til kamp SKAL spille.
Årsklasser Håndball 11 år
• 6´er håndball (Spill 6 mot 6)
• 400 x 20m
• Ordinært mål med nedsenket tverrligger.
• Ballstørrelse 0
6´er håndball skal spilles på ordinære håndballbaner og regler, med enkelte unntak:
• Antall spillere pr. lag er redusert til seks mot ordinært sju. Dette gjelder begge årsklasser. • I 11 års klassen skal det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger. Den skal være solid fastgjort, og innvendig ikke være lavere enn 1, 60 meter eller høyere enn 1,70 meter (nedsunket tverrligger) Målet skal være 3 meter bredt.
Om det i hallen ikke er tilgang til nedsunket tverrligger, kan en søke regionen om dispensasjon til å benytte ordinære håndballmål.
• I 12 års klassen skal det benyttes ordinære håndballmål.
Spill seks mot seks betyr at det er fem utespillere og en målvakt. Det reduserte antallet spillere på banen har samme begrunnelse som i 4´er og 5’er håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage rommet. Spillerne får noe mer plass og slik sett vil flere kunne oppleve å få tid nok til gode ballmottak og aksjoner med ball. Fem mot fem (utespillere) gir bedre mulighet for individuell utvikling. Antall ballkontakter for hver spiller øker.
Årsklasser Håndball 12 år
• 6 ́er håndball (Spill 6 mot 6)
• 400 x 20m
• Ordinært mål med nedsenket tverrligger.
• Ballstørrelse 0
6 ́er håndball skal spilles på ordinære håndballbaner og regler, med enkelte unntak:
• Antall spillere pr. lag er redusert til seks mot ordinært sju. Dette gjelder begge årsklasser.
• I 11 års klassen skal det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger. Den skal
være solid fastgjort, og innvendig ikke være lavere enn 1, 60 meter eller høyere enn 1,70
meter (nedsunket tverrligger) Målet skal være 3 meter bredt.
Om det i hallen ikke er tilgang til nedsunket tverrligger, kan en søke regionen om dispensasjon til å
benytte ordinære håndballmål.
• I 12 års klassen skal det benyttes ordinære håndballmål.
Spill seks mot seks betyr at det er fem utespillere og en målvakt. Det reduserte antallet spillere på
banen har samme begrunnelse som i 4 ́er og 5’er håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage
rommet. Spillerne får noe mer plass og slik sett vil flere kunne oppleve å få tid nok til gode
ballmottak og aksjoner med ball. Fem mot fem (utespillere) gir bedre mulighet for individuell
utvikling. Antall ballkontakter for hver spiller øker.
Håndballsesongen og sesongoverganger
Sesongoverganger
Håndball har sesong i den tiden man spiller seriekamper, minimum fra november tom mars.
For barn i alderen 6-9 år er det anbefalt at man tar pause fra håndballen utenfor sesongen.
For eldre barn fra 10-12 år er det naturlig at man opprettholder en viss aktivitet hele året (en trening i uken for eksempel). Det er likevel viktig å ta avbrekk fra aktiviteten i perioder der det er lite hensiktsmessig (som i sommermånedene juni og juli).
For ungdommer fra 13 – 19 år er det naturlig at håndball drives som en helårsidrett. Det skal likevel legges til rette for at utøverne kan drive med flere idretter.
Les mer om sesongoverganger i klubbhåndboka for Nidelv IL
Instrukser for kiosk- og kampvertansvar i Nidelvhallen - sesongen 2024/2025
Instruks planlegging kioskvakt/kampvert
Oppgaver for planlegging kioskvakt/kampvert:
• Delegere bakeliste og vaktliste. Det kan være lurt å se antall kamper som skal gjennomføres, og om det er mini-, kortbane-eller helbanekamper.
• Det anbefales to personer til å være kampvert, for å ivareta oppgavene som skal gjøres. Dette kan godt kombineres med kioskvakt.
• Planlegge innkjøp i henhold til produkter på prisliste. ALLE produkter på prisliste skal være tilgjengelig. (det er lov å supplere med andre produkter).
• Sørg for å ha nøkkelbrikke til hall og kjøkken. Sikre at første vakt får overlevert nøkkelbrikke. Sikre at du får igjen nøkkelbrikke fra siste vakt.
• Gjør deg kjent med instruksene for henholdsvis kioskvakt og kampvert. • Sørge for at alle som skal ha vakt leser sin instruks slik at de vet hva oppgaven innebærer. • Ha Vippsnummeret til laget klart.
Viktige telefonnummer:
Ambulanse/Medisinsk hjelp 113
Brann 110
Politi 112
Legevakt 116 117
Arrangementsansvarlig (Tommy Schanke-Stenstvedt) 484 52 551
Hallansvarlig (Tor Olav Haugen) 982 50 006
Hallansvarlig (André Hole-Forsmo) 916 41 245
Instruks for kampvert
Kampvert har som hovedoppgave å bidra til at spillere og publikum får en positiv opplevelse av Nidelv Håndball som kamparrangør.
Fair Play og god stemning er vårt mantra
Kampvert SKAL være synlig med gul vest merket «kampvert». Vester ligger i merket skap på kjøkken.
Oppgaver:
• Sørg for at du mottar og returnerer nøkkelbrikke og kode for tilgang til hall, utstyrsbod, vaskerom og kjøkken.
• Sjekk banedagbok; https://www.handball.no/system/banedagbok/?venueUnitId=28418 Eller «Min Håndball». Se egen instruks for minikamper, kortbanekamper og helbanekamper. • Hallen SKAL være opplåst og klar min. 45 min. før første kamp (Sjekk garderober før lagene kommer i hallen). Se egen instruks for minikamper, kortbanekamper og helbanekamper. • Bidra til klargjøring av kamper hvor behov (sette opp/ta ned oppblåsbare mål, nedsenket tverrligger). Se egen instruks for kamper opp til 12 år.
• Klargjør sekretariat (spillende hjemmelag har ansvar for sekretariat).
• Ta imot og ønske velkommen til gjestende lag og dommere (informere dommere om tilbud i kiosk).
• Ha kunnskap om hvor hjertestarter og førstehjelpsutstyr er.
• Ha kunnskap om branninstruks og hvor brannslokkeutstyr er.
• Ha kunnskap om hvor nødutganger er, og bistå med rømning dersom brannalarmen utløses. • Være en støtte for dommere, særlig når det er unge dommere. Påtale negative tilrop og annen negativ adferd fra foreldre, trenere og lagledere til spillere og dommer, og rapportere eventuell særlig negativ adferd til styret for eventuell videre innrapportering til NHF. • Holde det ryddig i hall/galleri/toalett (i samarbeid med kioskvakt).
• Rydde hall etter endt arrangement (kiosk/kjøkken, galleri, hall, garderober, toalett og yttergang).
• Påse at alle dører og skap er låst (kjøkken, utstyrsbod, vaskerom og skap sekretariat). • Låse hallen.
Viktige telefonnummer:
Ambulanse/Medisinsk hjelp 113
Brann 110
Politi 112
Legevakt 116 117
Arrangementsansvarlig (Tommy Schanke-Stenstvedt) 484 52 551
Hallansvarlig (Tor Olav Haugen) 982 50 006
Hallansvarlig (André Hole-Forsmo) 916 41 245
Ved avvik/mangler, sendes det e-post til hallansvarlig (nidelvhallen@nidelv-il.no)
Instruks for kioskvakt
Oppgaver :
• Sørg for at du har mottatt nøkkelbrikke og kode for tilgang til hall, utstyrsbod, vaskerom og kjøkken. Nøkkelbrikke skal returneres etter endt vaktdag.
• Henge opp prisliste med Vippsnummer.
• Merking av produkter (allergener etc.).
• Sette frem kaffe, kaker, o.l. etter hvilken plan kioskansvarlig for laget har satt. • Holde galleriet rent og ryddig (rydde bord etc.)
• Opprettholde personlig hygiene og generelt renhold i kiosk/kjøkken. • Bistå kampvert(er) i forefallende arbeid, bidra til TOPP stemning i hallen. • Kiosk/kjøkken skal forlates ryddig, vasket og låst.
• Søppel kastes i container (Kode 8003)
• NB: Alle dommere får en drikke, samt noe å spise.
Viktige telefonnummer:
Ambulanse/Medisinsk hjelp 113
Brann 110
Politi 112
Legevakt 116 117
Arrangementsansvarlig (Tommy Schanke-Stenstvedt) 484 52 551
Hallansvarlig (Tor Olav Haugen) 982 50 006
Hallansvarlig (André Hole-Forsmo) 916 41 245
Ved avvik/mangler, sendes det e-post til hallansvarlig (nidelvhallen@nidelv-il.no)
Påmelding til seriespill og påmelding med deltakelse i Cuper
Påmeldingsfrister og deltakelse i Cuper
Påmeldingsfrister for seriespill
For Jenter/gutter 11 år – senior: 1. mai
For Jenter / gutter 7 år – 10 år: 31. august.
Frist for etterpåmelding av lag: 15.november
Seriereglement 2024/2025 for NHF Region Nord
Påmelding og deltagelse på cuper
Nidelv håndball dekker påmeldingsavgiften til to cuper for hvert lag per sesong, i tillegg til reisecupen. Kontakt klubbens kasserer for betaling / refusjon av påmeldingsavgift: handball.kasserer@nidelv-il.no
Foreldremøter
Foreldremøter
- Alle lag skal gjennomføre foreldremøte hvert år innen sesongstart (høst).
- Ansvar for gjennomføring av foreldremøter: lagleder og/eller trenere.
- Representant fra Styret kan delta på foreldremøte ved behov/ønske.
- Bruk tilgjengelig mal til PP presentasjon hvis ønskelig.
Innhold i foreldremøtene
Presentere håndballgruppen:
hva/hvem er Nidelv håndball og hva tilbyr klubben (aktivitetstilbud, medlemskap, treningsavgift osv.)
Gjennomgang av lagets roller og ansvarsområder:
Lagleder, trenere, kasserer, dugnadsansvarlig, materialansvarlig, miljøkontakt/sosialansvarlig osv. Viktig å besette disse rollene hvis det ikke allerede er gjort.
Gjennomgang av plan for kommende sesong:
Antall treninger i uka, antall lag påmeldt seriespill, planlagte cuper og dugnader.
Forventninger til foreldrene:
Bruk av Spond / svare på invitasjoner til trening og kamp. Delta på dugnader. Still opp på kamper, heie på hele laget, engasjement.
Forventninger til håndballgruppen:
Hvilke forventninger har foreldrene til hverandre og til håndballgruppen? Diskusjon.
Foreldrevettreglene:
Snakk om og vis frem reglene