Styreleder

  • Har overordnet ansvar for drift av håndballavdelingen.
  • Har ansvar for innkallinger, sakspapirer og gjennomføring av styremøter og årsmøter i håndballavdelingen. Andre møter ved behov. 
  • Styremøte en gang pr mnd., årsmøte i februar. Skriver årsberetning.
  • Er del av hovedlaget, og skal møte på hovedlagsstyremøter. Skal holde hovedlaget løpende orientert om økonomi og drift i håndballavdelingen. Informasjon fra hovedstyremøter deles med resten av håndballstyret. 
  • Er kontaktleddet til Norges Håndballforbund, NHF Region, idrettsråd og idrettskrets, og skal møte i de fellesfora hvor klubben er invitert. Informasjon herfra deles med resten av håndballstyret (klubbleder-/sonemøter)
  • Signere spilleroverganger.
  • Signere regnskapet før innlevering til regnskapsfører
  • Har oversikt
  • Er den som delegerer og styrer jobber som ikke er definerte.
  • Er den som lager årsrapporten til årsmøtet i samarbeid med sekretær og kasserer.
  • Pådriver for strategi og videreutvikling av håndballavdelingen.
  • Kan i tillegg til kasserer disponere håndballavdelingens konti. Er 2.-godkjenner på transaksjoner i nettbanken. 
  • Leder er ansvarlig for sesongovergangsmøtet mellom avdelinger i Nidelv. Håndball har ansvar for å kalle inn til møte på våren, og fotball på høsten. 


Sportslig leder/nestleder

  • Leder av sportslig utvalg.
  • Sørge for at alle trenere og lagledere har fremvist politiattest, og nye skal være klare 01.09 hvert år. Attestene skal samles/ fremvises daglig leder. 
  • Sørge for at alle trenere/ lagledere har lest igjennom og signert «retningslinjer for ungdomsidrett i Nidelv idrettslag». 
  • Sørge for at alle trenerer tar Trenerattesten
  • Trenerattesten
  • Ansvar for møteinnkallinger, saker og oppfølging av sportslig utvalg.
  • Innkalle til og lede lagleder- og trenermøter – minimum et møte høst og et møte vår. 
  • Sportslige mål, arbeidsmetoder i Nidelv.
  • Rekruttere trenere i samarbeid med sportslig utvalg.
  • Forhandle betingelser og utstede/signere trenerkontrakter. Deltar på regionens klubbleder-/sonemøter. 
  • Signere spilleroverganger i Sportsadmin

Regionskontakt 

  • Kontaktperson mot Region Nord
  • Tett samarbeid med sportslig leder og sportslig utvalg
  • Påmelding til seriespill (mai og august) i TurneringsAdmin
  • Sende ut lisenser / følge opp betaling av lisenser i  SportsAdmin
  • Delta på regionens sonemøter

Dommerkontakten

  • Dommerkontakten skal være bindeleddet mellom klubbens dommere og NHF Region. Ansvar for klubbens dommermiljø (utdanning og utvikling) 
  • Innmelding og påmelding av dommere i TurneringsAdmin
  • Oppfølging av dommere (interne møter i klubben)
  • Beramme dommere til klubbens hjemmekamper for årstrinn J/G 9, 10 og 11 år i TurneringsAdmin
  • Hjelpe klubbens dommere med forfall og følge opp dommere i forbindelse med treningskamper og trening.
  • Samarbeide med Region Nord om dommerkurs.
  • Påse at klubben sørger for nødvendig dommerutstyr
  • Oppdatere årshjul for dommerkontakt

 Dommer i Nord finnes mye informasjon og praktiske opplysninger om dommerarbeid.

Hallansvarlig 

  • Drift av hallen. 
  • Føre regnskap, betale regninger og sende ut fakturaer for utleie 
  • Utleie, eksternt bruk av hallen 
  • Oppdatere disposisjonsplan på Nidelvs hjemmeside
  • Innlevering av bilag til regnskapsfører (2 ganger pr år) 
  • Sette opp forslag til budsjett 
  • Koordinere vask av hall 
  • Forestå innkjøp av nødvendig utstyr og forbruksmateriell 
  • Søke ved behov økonomisk støtte til drift/vedlikehold utover støtte fra hovedlag og avdeling. (Spillemidler, støttefond og lignende) i samarbeid med daglig leder i Nidelv IL
  • Følge opp årlige kontroller
    • Vaskemaskin
    • Ventilasjonsanlegg
    • Nødlys
    • Skillevegg, basketkurv
    • Brannslukkere
    • Hjertestarter
    • Skadedyr
  • Låssystemer
    • Anbefaler å bytte adgangskoder jevnlig minimum årlig.
  • Sjekke at lydanlegg og sekretariat fungerer og har det utstyret som skal være der.  
  • Kontinuerlig følge opp at hallen er i forsvarlig stand og planlegge/utføre “daglig” vedlikehold
    • Innvendig
    • Utvendig
  • Kjøpe inn forbruksmateriell
    • Vaskeutstyr
      • Vaskemiddel, generelt til vask
      • Vaskemiddel hallflate (Sportex e.l., klisterfjerner)
      • Støvsugerposer
      • Mopper
      • Kluter
    • Tørkepapir ruller
    • Tørkepapir til dispenser
    • Dopapir
    • Søppelposer
    • Kaffe
  • Opplæring vaskepersonell
  • Kontrollere at kjøkkenet er i bra stand.
  • Vedlikeholde hallplan
  • Følge opp leietakere
  • Kontrollere nødutganger
  • Planlegge vedlikehold/utbedringer av hallen
    • Informere styret om hva som må gjøres med hallen 
    • Innhente priser for vedlikehold/utbedringer
    • Budsjettere vedlikehold/utbedringer
    • Planlegge dugnader i hallen
  • Opplæring i bruk av hallen ved behov
    • Sekreteriat/tavle
    • Hvor er ting og hva er tilgjengelig av utstyr
  • Følge opp fakturering til kommune, kompensasjon for at vi har egen hall.
    • Faktura høst 2023. 79.250,- Denne bør økes i forhold til generell prisvekst.

Kasserer 

  • Disponerer alle bankkontoer.
  • Ansvarlig for betaling av signerte regninger
  • Fremlegge økonomisk oversikt til styret når de ber om det (både i hovedlaget og håndballgruppa)
  • Føre regnskap for gruppa og sammen med leder legge frem budsjettet for stryet ved årets slutt
  • Dommeroppgjør
  • Ansvar for innkreving av treningsavgifter og purringer (evt. ansvarlig

for å delegere jobben videre til daglig leder)

Materialforvalter

  • Ansvar for materialinnkjøp og oppbevaring 
  • Følger opp innkjøpsrutiner for lagene. 
  • Holder kontakt med og signerer kontrakter med utstyrsleverandører.
  • Har oversikt og oppfølging av materialbehov i lagene. 
  • Innkjøp til hall i samarbeid med hallansvarlig 
  • Søker ved behov økonomisk støtte til utstyr utover støtte fra hovedlag og avdeling (støttefond og lignende) 
  • Klargjøre oppstarsbag med nødvendig utstyr til oppstartlagene hver høst. 

Arrangementstansvarlig 

  • Har det overordnede ansvaret for alle arrangement i klubben.
  • Legge til rette/organisere håndballskole i høstferien sammen G/J 14 år og 9 år.
  • Utarbeide og oppdatere instruks for gjennomføring av arrangement. Sørge for at alle lag er kjent med instruksen. 
  • Utarbeide og oppdatere instruks for kamp- og dommervert. Sørge for at alle lag er kjent med instruksen. 
  • Arrangere Avkast i september (lag og dommere deltar) 
  • Organisere årlig reisecup sammen sportslig utvalg. 
  • Oppdatere årshjul for arrangementsansvarlig 

Rekrutteringsansvarlig

  • Legge til rette for nye lag, samt informere til skoler i bydelen om Nidelv håndball 
  • Melde inn behov om treningstid for den yngste aldersgruppen  
  • Direkte kontakt ut mot nærliggende skoler/ skolekrets 
  • Legge til rette med hensyn til gymsal/ halltrening for ny-oppstartede lag
  • Delta på foreldremøte til oppstartlagene og organisere oppstartstreninger. 
  • Sørge for nødvendig utstyr til oppstart sammen med materialforvalter
  • Sørge for at oppstartslagene meldes inn i Nidelv sitt medlemsregister i januar (gratis treningsavgift høst ved oppstart. 

Sponsor og dugnadsansvarlig

  • Planlegging gjennomføring av avdelingens dugnader.
  • Skaffer sponsorinntekter til avdelingen.  
  • Vurdere muligheter og metoder. 
  • Ulike Søknader. 

Sekretær og web-redaktør

  • Skrive referat under styremøtene - lagres på felles disc / sendes ut.
  • Oppdatere hjemmesiden til Nidelv håndball.
  • Skrive referat under andre møter som trener/lagledermøter og årsmøtet - sendes ut.
  • Ansvarlig for innkallelse til styremøter, årsmøtet osv (Spond).
  • Ansvarlig ved oppmerksomhet som gaver, blomster etc på vegne av håndballgruppa/håndballklubben.

Sportslig utvalg

Består av representanter fra yngre lag (G/J 6-12 år) og representanter fra eldre lag (G/J 13-senior)

Ledes av sportslig leder.

  • Utarbeide sportslige mål og strategier, både kortsiktige og langsiktige. Arbeidsmetoder. 
  • Trenersamarbeid, lagsamarbeid, trenerteam, utdanning, målvaktstrening. 
  • Rekruttering av trenere/hjelpetrenere.
  • Rekruttering av spillere.
  • Fordeling av treningstid i Nidelvhallen og eventuelt andre haller og gymsaler. Vurdere deltakelse i seriespill og cuper. 
  • Invitere og lede lagleder- og trenermøter
  • Arrangere årlig reisecup for G/J 9 – 16 år 

Valgkomité: 

  • Lagledere/oppmenn for J11 år og G12 år utgjør hvert år håndballavdelingens valgkomité. 
Gå i Admin-modus og trykk på det blå penn-ikonet for å redigere denne teksten.

Instrukser for kampavvikling


Årsklasser Håndball 6-7 år

• 4´er håndball (Spill 4 mot 4) 

• 20x12m 

• Minihåndballmål (oppblåsbare) 

• Ballstørrelse 00 mykball 

De aller yngste skal spille 4´er håndball. Dette skal være en lekbetont konkurranseaktivitet  som bygger på ungenes forutsetninger der de møter mindre bane, mindre ball, færre spillere  og enklere regler i en aktivitet som preges av læring og veiledning. 

4´er håndball representerer en naturlig utvikling fra lek og moro med ballen, til mer samspill.  4´er håndball ivaretar ungenes lyst og trang til uhøytidelig konkurranse. Litt om dette spillet.  Et lag skal bestå av inntil 8 spillere, hvorav fire spillere befinner seg på banen samtidig  (målvakten inkludert). Dette antallet av spillere gir hver enkelt spiller større plass og det blir  lettere å se mulighetene i spillet. Spillerne får også bedre tid til å utføre aksjoner. Det skal  benyttes minibane, altså 20x12 m og målfeltlinja skal være 4,5 m. Altså i tråd med  eksisterende mål i minihåndball. 

Vi anbefaler overtallsspill. Når et lag er i angrep kan målvakten bli med i angrep eller bytte  slik at en annen spiller kommer inn på banen. Dette betyr at det er fire spillere i angrep.  Forsvarende lag må ha en i mål, og tre spillere i forsvar. Dette vil si at angripende lag spiller i  overtall, 4 mot 3. Vi gir angripende lag en fordel og oppnår flere mål av flere spillere pr. lag.  4´er håndball gir barna en øvingsramme som gir gode vilkår for å oppdage rom og kunne  forstå prinsippene i rullespillet. Alle spillerne i laget bør prøve seg som målvakt. Kanskje ikke i  samme kampen, men over noe tid bør alle være målvakt i trening og kamp. Vi vil anbefale at  alle spillerne i laget har samme drakt, det betyr at man ikke benytter egen målvaktsdrakt  (farge) i 6-8 års kamper. 


Årsklasser Håndball 8 år

• 4 ́er håndball (Spill 4 mot 4)

• 20x12m

• Minihåndballmål (oppblåsbare)

• Ballstørrelse 00

De aller yngste skal spille 4 ́er håndball. Dette skal være en lekbetont konkurranseaktivitet

som bygger på ungenes forutsetninger der de møter mindre bane, mindre ball, færre spillere

og enklere regler i en aktivitet som preges av læring og veiledning.

4 ́er håndball representerer en naturlig utvikling fra lek og moro med ballen, til mer samspill.

4 ́er håndball ivaretar ungenes lyst og trang til uhøytidelig konkurranse. Litt om dette spillet.

Et lag skal bestå av inntil 8 spillere, hvorav fire spillere befinner seg på banen samtidig

(målvakten inkludert). Dette antallet av spillere gir hver enkelt spiller større plass og det blir

lettere å se mulighetene i spillet. Spillerne får også bedre tid til å utføre aksjoner. Det skal

benyttes minibane, altså 20x12 m og målfeltlinja skal være 4,5 m. Altså i tråd med

eksisterende mål i minihåndball.

Vi anbefaler overtallsspill. Når et lag er i angrep kan målvakten bli med i angrep eller bytte

slik at en annen spiller kommer inn på banen. Dette betyr at det er fire spillere i angrep.

Forsvarende lag må ha en i mål, og tre spillere i forsvar. Dette vil si at angripende lag spiller i

overtall, 4 mot 3. Vi gir angripende lag en fordel og oppnår flere mål av flere spillere pr. lag.


4 ́er håndball gir barna en øvingsramme som gir gode vilkår for å oppdage rom og kunne

forstå prinsippene i rullespillet. Alle spillerne i laget bør prøve seg som målvakt. Kanskje ikke i

samme kampen, men over noe tid bør alle være målvakt i trening og kamp. Vi vil anbefale at

alle spillerne i laget har samme drakt, det betyr at man ikke benytter egen målvaktsdrakt

(farge) i 6-8 års kamper.


Årsklasser Håndball 9 år

• 5´er håndball (Spill 5 mot 5) 

• 25,5-26 x 20m (Kortbane) 

• 1 x ordinert mål med nedsenket tverrligger, samt et oppblåsbart kortbanemål. 
• Ballstørrelse 00  


De aller yngste skal spille 4´er håndball. Dette skal være en lekbetont konkurranseaktivitet  som bygger på ungenes forutsetninger der de møter mindre bane, mindre ball, færre spillere  og enklere regler i en aktivitet som preges av læring og veiledning. 

5’er håndball på kortbane spilles med fire utespillere og en målvakt per lag. 

Med 5’er håndball på kortbane vil utviklingen av håndballspillet skje gradvis og således klargjøre  spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane. Dette uten å gå på kompromiss med  hensynet til mange ballberøringer, trening av tekniske detaljer og grunnelementene i håndball. Det  er viktig å ivareta den enkelte spillers nåværende nivå, men også bevare spillernes nysgjerrighet etter  å nå neste nivå (større bane, flere regler og fokuspunkter).  

I tillegg vil det være mulig å benytte barnas naturlige ball- og bevegelsesglede, kreativitet samt å  utvikle deres evne til å ta initiativ i både trenings- og kampsituasjoner. 

Banens størrelse gjør at transportetappen midt på banen blir mindre, og antallet spillere gir rom for  flere ballberøringer per spiller. I tillegg blir spillerommet større og med banens lengde legges det opp  til at spillerne hele tiden vil være ballorienterte og involvert i spillet. Med andre ord, spillerne blir  mer bevegelig i både angreps- og forsvarsspillet. Det skal benyttes ordinære mål med nedsunket  tverrligger som er solid fastgjort eller oppblåsbare mål (da faller kravet om fastgjort mål bort).

5'er håndball på kortbane SKAL spilles uten måltavle. I mange sammenhenger viser det seg at fokus  på resultat ofte er et forstyrrende element, hvis man som spiller skal ha lyst til samt tørre å prøve ut  det man har trent på. 

I 5’er håndball på kortbane kan målvakten bli med opp i angrep. Målvakten trenger ikke egen  draktfarge. Ved bruk av målvakt får man overtall i angrep som igjen gir flere valg og flere muligheter  til å lage mål. Intensjonen er ikke at det skal scores mange mål i «åpent mål» da målvakten ikke er på  plass. Scoring i åpent mål kan ikke skje fra egen banehalvdel. Det oppfordres til å rotere på  spillplasser, særlig målvaktposisjon.  

Hvert lag kan ha med inntil 10 spillere til kamp. Det er ønske om at flest mulig spillere tilhørende et  lag skal få være med til kamp. Alle som er med til kamp SKAL spille.


Årsklasser Håndball 10 år
 

• 5´er håndball (Spill 5 mot 5) 

• 25,5-26 x 20m (kortbane) 

• 1 x ordinert mål med nedsenket tverrligger, samt et oppblåsbart kortbanemål 
• Ballstørrelse 0 


5’er håndball på kortbane spilles med fire utespillere og en målvakt per lag. 

Med 5’er håndball på kortbane vil utviklingen av håndballspillet skje gradvis og således  klargjøre spillere, trenere og foreldre til ordinært spill på stor bane. Dette uten å gå på  kompromiss med hensynet til mange ballberøringer, trening av tekniske detaljer og  grunnelementene i håndball. Det er viktig å ivareta den enkelte spillers nåværende nivå, men  også bevare spillernes nysgjerrighet etter å nå neste nivå (større bane, flere regler og  fokuspunkter).  

I tillegg vil det være mulig å benytte barnas naturlige ball- og bevegelsesglede, kreativitet  samt å utvikle deres evne til å ta initiativ i både trenings- og kampsituasjoner. 

Banens størrelse gjør at transportetappen midt på banen blir mindre, og antallet spillere gir  rom for flere ballberøringer per spiller. I tillegg blir spillerommet større og med banens  lengde legges det opp til at spillerne hele tiden vil være ballorienterte og involvert i spillet.  Med andre ord, spillerne blir mer bevegelig i både angreps- og forsvarsspillet. Det skal  benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger som er solid fastgjort eller oppblåsbare  mål (da faller kravet om fastgjort mål bort). 


5'er håndball på kortbane SKAL spilles uten måltavle. I mange sammenhenger viser det seg at  fokus på resultat ofte er et forstyrrende element, hvis man som spiller skal ha lyst til samt  tørre å prøve ut det man har trent på. 

I 5’er håndball på kortbane kan målvakten bli med opp i angrep. Målvakten trenger ikke egen  draktfarge. Ved bruk av målvakt får man overtall i angrep som igjen gir flere valg og flere  muligheter til å lage mål. Intensjonen er ikke at det skal scores mange mål i «åpent mål» da 

målvakten ikke er på plass. Scoring i åpent mål kan ikke skje fra egen banehalvdel. Det  oppfordres til å rotere på spillplasser, særlig målvaktposisjon.  

Hvert lag kan ha med inntil 10 spillere til kamp. Det er ønske om at flest mulig spillere tilhørende  et lag skal få være med til kamp. Alle som er med til kamp SKAL spille.


Årsklasser Håndball 11 år 

• 6´er håndball (Spill 6 mot 6) 

• 400 x 20m 

• Ordinært mål med nedsenket tverrligger. 

• Ballstørrelse 0
 

6´er håndball skal spilles på ordinære håndballbaner og regler, med enkelte unntak: 

• Antall spillere pr. lag er redusert til seks mot ordinært sju. Dette gjelder begge årsklasser. • I 11 års klassen skal det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger. Den skal  være solid fastgjort, og innvendig ikke være lavere enn 1, 60 meter eller høyere enn 1,70  meter (nedsunket tverrligger) Målet skal være 3 meter bredt. 

Om det i hallen ikke er tilgang til nedsunket tverrligger, kan en søke regionen om dispensasjon til å  benytte ordinære håndballmål. 

• I 12 års klassen skal det benyttes ordinære håndballmål. 

Spill seks mot seks betyr at det er fem utespillere og en målvakt. Det reduserte antallet spillere på  banen har samme begrunnelse som i 4´er og 5’er håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage  rommet. Spillerne får noe mer plass og slik sett vil flere kunne oppleve å få tid nok til gode  ballmottak og aksjoner med ball. Fem mot fem (utespillere) gir bedre mulighet for individuell  utvikling. Antall ballkontakter for hver spiller øker.


Årsklasser Håndball 12 år

• 6 ́er håndball (Spill 6 mot 6)

• 400 x 20m

• Ordinært mål med nedsenket tverrligger.

• Ballstørrelse 0


6 ́er håndball skal spilles på ordinære håndballbaner og regler, med enkelte unntak:

• Antall spillere pr. lag er redusert til seks mot ordinært sju. Dette gjelder begge årsklasser.

• I 11 års klassen skal det skal benyttes ordinære mål med nedsunket tverrligger. Den skal

være solid fastgjort, og innvendig ikke være lavere enn 1, 60 meter eller høyere enn 1,70

meter (nedsunket tverrligger) Målet skal være 3 meter bredt.

Om det i hallen ikke er tilgang til nedsunket tverrligger, kan en søke regionen om dispensasjon til å

benytte ordinære håndballmål.

• I 12 års klassen skal det benyttes ordinære håndballmål.

Spill seks mot seks betyr at det er fem utespillere og en målvakt. Det reduserte antallet spillere på

banen har samme begrunnelse som i 4 ́er og 5’er håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage

rommet. Spillerne får noe mer plass og slik sett vil flere kunne oppleve å få tid nok til gode

ballmottak og aksjoner med ball. Fem mot fem (utespillere) gir bedre mulighet for individuell

utvikling. Antall ballkontakter for hver spiller øker.

Sesongoverganger


Håndball har sesong i den tiden man spiller seriekamper, minimum fra november tom mars.

For barn i alderen 6-9 år er det anbefalt at man tar pause fra håndballen utenfor sesongen.

For eldre barn fra 10-12 år er det naturlig at man opprettholder en viss aktivitet hele året (en trening i uken for eksempel). Det er likevel viktig å ta avbrekk fra aktiviteten i perioder der det er lite hensiktsmessig (som i sommermånedene juni og juli).

For ungdommer fra 13 – 19 år er det naturlig at håndball drives som en helårsidrett. Det skal likevel legges til rette for at utøverne kan drive med flere idretter.

Les mer om sesongoverganger i klubbhåndboka for Nidelv IL


Instruks planlegging kioskvakt/kampvert 


Oppgaver for planlegging kioskvakt/kampvert: 

• Delegere bakeliste og vaktliste. Det kan være lurt å se antall kamper som skal  gjennomføres, og om det er mini-, kortbane-eller helbanekamper. 

• Det anbefales to personer til å være kampvert, for å ivareta oppgavene som skal gjøres.  Dette kan godt kombineres med kioskvakt.  

• Planlegge innkjøp i henhold til produkter på prisliste. ALLE produkter på prisliste skal  være tilgjengelig. (det er lov å supplere med andre produkter). 

• Sørg for å ha nøkkelbrikke til hall og kjøkken. Sikre at første vakt får overlevert  nøkkelbrikke. Sikre at du får igjen nøkkelbrikke fra siste vakt.  

• Gjør deg kjent med instruksene for henholdsvis kioskvakt og kampvert.  • Sørge for at alle som skal ha vakt leser sin instruks slik at de vet hva oppgaven innebærer. • Ha Vippsnummeret til laget klart. 


Viktige telefonnummer: 

Ambulanse/Medisinsk hjelp 113 

Brann 110 

Politi 112 

Legevakt 116 117 


Arrangementsansvarlig (Tommy Schanke-Stenstvedt) 484 52 551 

Hallansvarlig (Tor Olav Haugen) 982 50 006 

Hallansvarlig (André Hole-Forsmo) 916 41 245 


Instruks for kampvert

Kampvert har som hovedoppgave å bidra til at spillere og publikum får en positiv opplevelse av  Nidelv Håndball som kamparrangør.

Fair Play og god stemning er vårt mantra  

Kampvert SKAL være synlig med gul vest merket «kampvert». Vester ligger i merket skap på kjøkken.  


Oppgaver:

• Sørg for at du mottar og returnerer nøkkelbrikke og kode for tilgang til hall, utstyrsbod,  vaskerom og kjøkken. 

• Sjekk banedagbok; https://www.handball.no/system/banedagbok/?venueUnitId=28418  Eller «Min Håndball». Se egen instruks for minikamper, kortbanekamper og helbanekamper. • Hallen SKAL være opplåst og klar min. 45 min. før første kamp (Sjekk garderober før lagene  kommer i hallen). Se egen instruks for minikamper, kortbanekamper og helbanekamper. • Bidra til klargjøring av kamper hvor behov (sette opp/ta ned oppblåsbare mål, nedsenket  tverrligger). Se egen instruks for kamper opp til 12 år.  

• Klargjør sekretariat (spillende hjemmelag har ansvar for sekretariat). 

• Ta imot og ønske velkommen til gjestende lag og dommere (informere dommere om tilbud i  kiosk). 

• Ha kunnskap om hvor hjertestarter og førstehjelpsutstyr er. 

• Ha kunnskap om branninstruks og hvor brannslokkeutstyr er.  

• Ha kunnskap om hvor nødutganger er, og bistå med rømning dersom brannalarmen utløses.  • Være en støtte for dommere, særlig når det er unge dommere. Påtale negative tilrop og  annen negativ adferd fra foreldre, trenere og lagledere til spillere og dommer, og rapportere  eventuell særlig negativ adferd til styret for eventuell videre innrapportering til NHF.  • Holde det ryddig i hall/galleri/toalett (i samarbeid med kioskvakt). 

• Rydde hall etter endt arrangement (kiosk/kjøkken, galleri, hall, garderober, toalett og  yttergang). 

• Påse at alle dører og skap er låst (kjøkken, utstyrsbod, vaskerom og skap sekretariat). • Låse hallen. 


Viktige telefonnummer: 

Ambulanse/Medisinsk hjelp 113 

Brann 110 

Politi 112 

Legevakt 116 117 


Arrangementsansvarlig (Tommy Schanke-Stenstvedt) 484 52 551 

Hallansvarlig (Tor Olav Haugen) 982 50 006 

Hallansvarlig (André Hole-Forsmo) 916 41 245 

Ved avvik/mangler, sendes det e-post til hallansvarlig (nidelvhallen@nidelv-il.no)


Instruks for kioskvakt


Oppgaver :  

• Sørg for at du har mottatt nøkkelbrikke og kode for tilgang til hall, utstyrsbod, vaskerom  og kjøkken. Nøkkelbrikke skal returneres etter endt vaktdag.  

• Henge opp prisliste med Vippsnummer.  

• Merking av produkter (allergener etc.). 

• Sette frem kaffe, kaker, o.l. etter hvilken plan kioskansvarlig for laget har satt. • Holde galleriet rent og ryddig (rydde bord etc.) 

• Opprettholde personlig hygiene og generelt renhold i kiosk/kjøkken. • Bistå kampvert(er) i forefallende arbeid, bidra til TOPP stemning i hallen. • Kiosk/kjøkken skal forlates ryddig, vasket og låst. 

• Søppel kastes i container (Kode 8003) 

• NB: Alle dommere får en drikke, samt noe å spise. 


Viktige telefonnummer: 

Ambulanse/Medisinsk hjelp 113 

Brann 110 

Politi 112 

Legevakt 116 117 


Arrangementsansvarlig (Tommy Schanke-Stenstvedt) 484 52 551 

Hallansvarlig (Tor Olav Haugen) 982 50 006 

Hallansvarlig (André Hole-Forsmo) 916 41 245 

Ved avvik/mangler, sendes det e-post til hallansvarlig (nidelvhallen@nidelv-il.no)



Påmeldingsfrister og deltakelse i Cuper


Påmeldingsfrister for seriespill

For Jenter/gutter 11 år – senior: 1. mai

For Jenter / gutter 7 år – 10 år: 31. august.

Frist for etterpåmelding av lag: 15.november

Seriereglement 2024/2025 for NHF Region Nord

Påmelding og deltagelse på cuper

Nidelv håndball dekker påmeldingsavgiften til to cuper for hvert lag per sesong, i tillegg til reisecupen. Kontakt klubbens kasserer for betaling / refusjon av påmeldingsavgift: handball.kasserer@nidelv-il.no


Foreldremøter

  • Alle lag skal gjennomføre foreldremøte hvert år innen sesongstart (høst).
  • Ansvar for gjennomføring av foreldremøter: lagleder og/eller trenere.
  • Representant fra Styret kan delta på foreldremøte ved behov/ønske.
  • Bruk tilgjengelig mal til PP presentasjon hvis ønskelig.

Innhold i foreldremøtene

Presentere håndballgruppen:
hva/hvem er Nidelv håndball og hva tilbyr klubben (aktivitetstilbud, medlemskap, treningsavgift osv.)

Gjennomgang av lagets roller og ansvarsområder:
Lagleder, trenere, kasserer, dugnadsansvarlig, materialansvarlig, miljøkontakt/sosialansvarlig osv. Viktig å besette disse rollene hvis det ikke allerede er gjort.

Gjennomgang av plan for kommende sesong:
 Antall treninger i uka, antall lag påmeldt seriespill, planlagte cuper og dugnader.

Forventninger til foreldrene:
Bruk av Spond / svare på invitasjoner til trening og kamp. Delta på dugnader. Still opp på kamper, heie på hele laget, engasjement.

Forventninger til håndballgruppen:
Hvilke forventninger har foreldrene til hverandre og til håndballgruppen? Diskusjon.

Foreldrevettreglene:
Snakk om og vis frem reglene